سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کشاورزی ودامی

صفحه خانگی پارسی یار درباره

ادامه

1)    کنجاله بذر منداب (کلزا) کلم روغنی Rapeseed Meal

          استخراج روغن بذر منداب که در مرحله ابتدا توسط فشار و سپس به وسیله حلال صورت گرفته کنجاله ای حاوی 40% پروتئین در ماده خشک به جا می گذارد. مقدار فیبر آن دو برابر فیبر موجود در کنجاله سویا است ولی میتیونین موجود در آن بیشتر از سویا است از نظر تعادل اسید آمینه مرغوبیت بذر منداب با کنجاله سویا برابری می کند تعادل Ca و P در کنجاله مزبور رضایت بخش و از نظر فسفر در مقایسه با سایر کنجاله ها غنی تر است. حاوی 6 % کلسیم و 1 % فسفر است.

        عوامل ضد تغذیه ای موجود در آن شامل اسید اروسیک، گلوکوسینولات ها، تانن ها و سیناپین است. قبل از مصرف در جیره باید سطوح اسید اروسیک و گلوکوسینولات مورد بررسی قرار گیرند. سطوح بالای اسید اروسیک و گلوکوسینولات ها در کنجاله منداب      می تواند باعث بروز کمبود ید و بزرگ شدن غده ی تیروئید شود. نشخوارکنندگان        می توانند به آسانی با عوامل ضد تغذیه ای موجود در آن سازگاری یابند اما احتمالاً   کنجاله ی منداب برای این حیوانات از خوشخوراکی کمتری برخوردار است.

       به نظر می رسدکه سیناپین با کمبود آهن و تولید اسید فینیک در ارتباط است.    اسید فینیک ممکن است قابل استفاده بودن مواد مغذی دیگر خصوصاً املاح معدنی را کاهش دهد.

2)    ذرت (Zea mays)

      نسبت به اغلب غلات دارای بالاترین میزان انرژی است. میزان چربی موجود در ذرت، دو برابر گندم و جو بوده، اما کیفیت و کمیت پروتئین آن نسبت به گندم کمتر است. میزان نشاسته در دانه آن بالا بوده (70 – 65 %) اما میزان پروتئین، الیاف و مواد معدنی آن کم است. نشاسته آن در مقایسه با گندم و جو در سیستم گوارشی نشخوارکنندگان آهسته تر تجزیه می گردد. میزان کلسیم موجود در ذرت کم بوده، باید توجه داشت که چون میزان مواد معدنی موجود در ذرت کم است. لذا باید در این مورد از مکمل های معدنی مناسب استفاده نمود.

      خوش خوراکی خوب می باشد.

       بر اساس گزارشات علمی ارائه شده، اگر از ذرت در جیره های دام و طیور برای مدت طولانی و در سطوح بالا استفاده شود به دلیل گزانتوفیل موجود در آن چربی لاشه زرد می شود.

      عمل آوری قابلیت هضم دانه ها را بهبود می بخشد.

3)   کربنات کلسیم (CaCo3)

       فرض کنید هم فسفر و هم کلسیم کمبود داریم برای جبران کمبود بهتر است اول فسفر را بالانس کنیم چون ما منبع فسفری در اختیار نداریم که خالص باشد (منابع معمول فسفر حاوی کلسیم نیز است). بنابراین اگر فسفر را از اول بالانس کنیم ممکن است

کمبود کلسیم را نیز جبران کنیم و اگر کمبود کلسیم نیز باقی ماند ما منبعی داریم که تقریباً خالص است یعنی  CaCo3و بدون دستکاری فسفر جیره کلسیم نیز بالانس        می شود.