سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کشاورزی ودامی

صفحه خانگی پارسی یار درباره

ادامه 2

1)      سبوس گندم (Wheat Bran )

       سبوس گندم یک محصول فرعی است که هنگام تولید آرد حاصل می شود این فرآورده از دانه های خرد شده گندم و یا از گندم هایی که پوست (سبوس) آن ها جدا شده به دست می آید. سبوس گندم از پریکارپ (PeriCarp) و پوشش دانه (Testa) و یا سبوس درشت تشکیل می شود.

      میزان فسفر و منیزیم این فرآورده بالا، اما کلسیم آن پایین است. میزان انرژی و سطوح نشاسته این فرآورده نیز کم است، خوش خوراکی آن متوسط می باشد.

     فاقد عوامل ضد تغذیه ای است، اگرچه ماهیت فیزیکی این فرآورده می تواند میزان استفاده از آن را محدود نماید.

2)      کنجاله ی  سویا

       کنجاله ی سویا محصول فرعی از صنعت تولید روغن است. روغن موجود در لوبیای سویا استخراج می شود و باقی مانده با حرارت مناسب عمل آوری شده و کنجاله سویا را تشکیل می دهد. هنگامی که لوبیای سویا خرد می گردد سه محصول اصلی حاصل می شود: روغن، کنجاله و پوسته ها، سپس مواد باقیمانده گرما داده شده و به صورت پولکی در می آیند. مواد باقیمانده به منظور کاهش عوامل ضد تغذیه ای موجود در آن ها و خارج نمودن باقیمانده های حلال موجود در آن حرارت داده می شود. به طور متوسط به ازای هر تن لوبیای خرد شده، 750 کیلو گرم کنجاله سویا تولید می شود. لوبیای نیمکره شمالی در

ماه های مهر و آبان برداشت شده در حالی که در نیمکره جنوبی از بهمن تا فروردین برداشت می شود.

       احتمالاً کنجاله سویا در بین منابع پروتئینی گیاهی دارای بهترین کیفیت است و در سطح گسترده ای در گوشه و کنار جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

      کنجاله سویا حاوی انرژی و پروتئین بالایی بوده و در ضمن ساختار اسید آمینه آن از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است. میزان اسید آمینه لیزین آن بالا، اما میزان متیونین آن کم است. در حدود 95 % ازت موجود در آن به صورت پروتئین حقیقی بوده و برای تمام حیوانات مناسب است. میزان فسفر آن بالا بوده و تقریباً 50 % از فسفر آن قابل استفاده است. سویا منبع خوبی از ویتامین های گروه B و D محسوب می گردد. پودر یا پلت آن به رنگ زرد کم رنگ و از خوش خوراکی خوبی بر خوردار است.

     باز دارنده تریپسین (Trypsin inhibitor ) و هماگلوتین های (Hemaglutin ) موجود در آن معمولاً از طریق عمل آوری با حرارت در حین مراحل تولید غیر فعال       می گردند. سایر عوامل ضد تغذیه ای غیر فعال شده می توانند شامل مواد گواترزا،    ساپونین ها، استروژن ها (  Oestrogens) ضد ویتامین ها و فیتات ها می باشند.

3)      پرمیکس (مکمل های معدنی)

     این محصولات شامل گروه وسیعی از مواد معدنی هستند که جهت متعادل ساختن میزان مواد معدنی موجود در مواد اولیه به جیره دام و طیور افزوده می شوند. اغلب این محصولات به صورت ترکیب های معدنی هستند. هنگامی که مواد معدنی موجود در مواد اولیه نتواند احتیاجات حیوان را تأمین نماید از مکمل معدنی استفاده می شود. مکمل های معدنی طوری تهیه می شوند که مناسب گونه، سن و سطح خاصی از تولید خاص باشند.

بعضی مکمل ها به نحوی فرموله می شوند که برای استفاده در اغلب جیره ها مناسب هستند، مثل مکمل های حاوی منیزیم بالا نشخوارکنندگان، گاو های خشک و مکمل های چند منظوره، جهت جلوگیری از احتمال بروز عوارضی که در اثر کمبود مواد معدنی به وجود می آیند، ضروری هستند.معمولاً این محصولات به نحوی تهیه می شوند که عناصر معدنی کم نیاز و پر نیاز و همچنین ویتامین ها را تأمین نمایند و رنگ آن ها از خاکستری تا قهوه ای می باشد. خوش خوراکی آن متوسط می باشد. برای گوسفند نیازی به افزودن مکمل مس نیست.