سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کشاورزی ودامی

صفحه خانگی پارسی یار درباره

ادامه 3

1)      آنزیمیت (نام تجاری زئولیت، مخصوص خوراک دام، طیور و آبزیان)

      زئولیت از نظر ترکیب، آلومینوسیلکات های آبداری هستند که عناصر اصلی آن ها ,Al Si و  O بوده و در شبکه بلوری ثابت و غیر قابل تغییراند ولی عناصر دیگر نظیر ,Na ,K  Ca  و Mg  می توانند با بعضی عناصر تبادل یونی انجام دهند.

      نوع آرایش این عناصر در شبکه بلوری با توجه به ترکیب شیمیایی و شرایط تشکیل، از هم متفاوت بوده و این امر سبب تشکیل حفرات و کانال های مرتبط به یکدیگر، با حجم و ابعاد متفاوت در شبکه بلوری می گردد که ویژگی های شبکه بلوری، خواص فیزیکی زئولیت را مشخص می کند و بر اساس شناخت کامل این ویژگی ها می توان کاربرد هر کانی زئولیت را در صنایع مختلف تعیین نمود.

Freder.Mumpton    بنیان گذار و رئیس کمیته بین الملی زئولیت طبیعی در آخرین جمع بندی خود در کنگره جهانی 1997 زئولیت چنین اظهار نظر کرده است:

   «کاربرد هر زئولیت بایستی با شناخت کامل از خواص فیزیکی شبکه بلوری، شرایط تشکیل، درصد کانی زئولیت و کانی های همراه صورت پذیرد. حتی یک زئولیت نظیر    Clinoptilolite  با کانی نظیر خود از یک معدن دیگر، دارای ویژگی های فیزیکی متفاوت بوده و در آزمایشات علمی نتایج متفاوتی را نشان داده اند.»

      در ایران نوعی زئولیت به نام کلینوپتیلولایت توسط شرکت افرند توسکا شناسایی و در صنعت دام و طیور مورد آزمایش قرار گرفته است که نتایج مطلوبی به همراه داشته است.

     آنزیمیت زئولیتی است فرآوری شده که حاوی حدود 90 درصد کلینوپتی لولایت بوده و با دانه بندی های مختلف برای تغذیه دام، طیور و آبزیان به کار می رود.

     اضافه نمودن آنزیمیت در آغوز و شیر مصرفی گوساله ها موجب جلوگیری از اسهال نوزادان، کاهش تلفات و رشد سریع تر آن ها می گردد.( lit/g 1)

     مخلوط نودن آن در کنسانتره باعث ازدیاد میزان و چربی شیر شده و از اغلب بیماری های گوارشی مانند اسیدوز جلوگیری می نماید. مصرف آنزیمیت در خوراک گوساله های پرواری باعث هضم بهتر خوراک، اشتهای بیشتر و در نتیجه افزایش وزن گوساله ها تا 10 % می گردد. مصرف آن در خوراک گوسفندان باعث جلوگیری از اسهال بره ها و متعادل نمودن فلور میکروبی روده ها و کاهش تلفات و جذب بهتر کلسیم و جلوگیری از خاک خوری می گردد.